dinsdag 21 augustus 2007

Pasta met spinazie en spek



Oftewel: een pastagerecht voor dummies. Ik heb het miljoenen keren klaargemaakt toen ik op kot zat. Altijd lekker, makkelijk en snel klaar en het vult goed. ‘t Is ook een gerecht dat makkelijk up te graden is naar iets gesofisticeerder voor het geval je gasten over de vloer hebt. Wat de hoeveelheden van de ingrediënten betreft, ik heb een gokje gedaan, want ik maak dit een beetje op ‘t gevoel.

Ingrediënten (voor de basisversie voor 2 personen):
- 200 g korte pasta (spirelli, penne…)
- 400 g diepvriesspinazie met room
- 200 g spekblokjes
- geraspte kaas
- olijfolie
- zout

Bereiding:
- Kook de pasta in ruim water, met een snuifje zout en een scheutje olijfolie (of een klontje boter). Giet af en zet aan de kant.
- Bak de spekblokjes in eigen vet. Als ze knapperig zijn, voeg je de diepvriesspinazie toe. Laat op een middelmatig vuur ontdooien en opwarmen.
- Als het spinazie-en-spek-mengsel warm heeft, voeg je de pasta toe. Goed roeren.
- Meteen opdienen en naar smaak met wat geraspte kaas bestrooien.

Variaties:
- Ik doe er vaak ook wat zongedroogde tomaatjes in (zie foto).
- Als je spinazie zonder room neemt, kan je er ofwel gewoon room aan toevoegen, een half potje kruidenkaas indoen, of zachte geitenkaas.
- Ik denk (nog nooit getest eigenlijk) dat het ook lekker is als je er wat pijnboompitjes in doet. Of een lepeltje pesto.

Smakelijk!

Geen opmerkingen: