maandag 6 augustus 2007

Rozijnenbrood



Ik wil rozijnenbrood maken. Dat idee kwam bij mij op nadat ik een siliconen cakevorm gekocht had. Wat opzoekingswerk op internet maakte mij niet veel wijzer, want ik stootte vooral op recepten voor in de broodbakmachine, en daar ben ik weinig mee wegens geen zo’n machine.

Dan maar teruggegrepen naar de Homarusboekjes van mijn lief. En ja, in De Basis staat er een receptje. Ik heb de hoeveelheden gehalveerd en we hadden een mooi broodje voor op zondagochtend. Wel geen koekenbrood of melkbrood met rozijnen zoals je het bij de bakker vindt, maar gewoon wit brood met rozijnen in. De volgende keer ga’k eens bruin brood met rozijnen maken, maar dan wel met veel meer rozijnen. :)

Ingrediënten:
- 12,5 g verse gist
- een halve kop lauw water
- een halve theelepel suiker
- 325 g tarwebloem (of meel voor bruin brood)
- 75 g rozijnen (maar dat worden er de volgende keer zeker wat meer)
- 1 ei
- een halve eetlepel suiker
- 30 g zachte boter
- een halve theelepel zout
- ongeveer 1,5 dl water

Bereiding:
- Breek de gist en roer los in het lauw water met de suiker. Laat een kwartier staan.
- Meng de bloem met de rozijnen, doe in een kom, maak een kuil in het midden en doe er gist, ei, suiker en boter in.
- Strooi het zout over de bloem, maar niet over de gist en begin alles geleidelijk aan de vermengen.
- Voeg geleidelijk aan water toe en kneed het deeg tot het niet meer aan de handen kleeft, gedurende ongeveer 20 minuten. Voeg eventueel nog bloem toe. (Ik kneed het met de kneedhaken van mijn mixer op de laagste stand en dat gaat goed. Ik kneed het wel niet zo lang, ik denk zo’n minuut of 10.)
- Doe het deeg in een kom, dek af met een keukenhanddoek en zet op een vrij warme en tochtvrije plaats. (Op een mooie zomerdag is kamertemperatuur in de keuken voldoende, hebben wij gemerkt. Als het wat frisser is, kan je het geheel op een lage temperatuur (30°C of zo) in de oven zetten. Of doen zoals wij doen: haal er je badkamervuurtje bij.) Laat ten minste twee maar bij voorkeur drie uur rijzen.
- Kneed het deeg nadien nog 10 minuten, doe in een vorm of op een plaat en laat opnieuw rijzen, toe het deeg ongeveer dubbel zo groot is. (Dit keer kneden we wel met de hand, en met genoeg bloem op tafel en in de handen wordt ‘t niet echt een plakboel.)
- Bestrijk het brooddeeg bovenaan met wat water en bak in ongeveer 30 tot 40 minuten gaar in een oven van 200°C. Laat nadien afkoelen. (Het brooddeeg durft wel wat in te zakken als je het met water instrijkt. Om dat te voorkomen kan je het eerst een paar minuutjes bakken, zodat de korst wat hard wordt, en daarna instrijken met water. Voor een mooi bruin korstje doe je het met koffie. En nee, achteraf smaak je daar niets van.)

Smakelijk!

Dit experiment was zo goed verlopen, en ook zo makkelijk, dat we besloten hebben vaker brood te bakken. Ook al omdat we hier in de buurt niet echt goeie bakkers hebben. Maar dat is voor een volgend recept… :)

Geen opmerkingen: